14 okt - Sammandrag från Styrelsemöte

Information från styrelsemötet 2014-10-14

Först av allt avhandlades de placeringar som klubbmedlemmar fått under helgens tävlingar. Detaljer finns på klubbens hemsida. Det är imponerande att vi fått en sådan omfattning och kvalité på tävlingsdeltagandet. Öveds Jakt och fältrittklubb är en ganska liten förening, 80 medlemmar 2013. Gratulationer till alla!

Under mötet diskuterades hur resten av året skall gestalta sig, framförallt avseende träningstillfällen, jaktridning och inte minst utflyttningen ur Ardennerstallet.

Träning för föreningens medlemmar fortsätter i Björka som tidigare. Någon form av avslutning på träningsåret 2014 i form av helgträning planeras det också för.

Höstens stora begivenhet är som brukar och bör jaktridningen. Höjdpunkten är naturligtvis Hubertusjakten som i år sker söndagen 2 november. Avslutningen är tänkt att ske med det som snart är att anse som tradition, nämligen ärtsoppa. Vi hoppas på stort deltagande i både jakt och ärtsoppa!

Som sig bör, och traditionen bjuder, genomförs jaktträning på söndagarna under oktober. Det har hittills varit 15-20 ekipage vid varje träningstillfälle. Bra! Ett problem är att bygga hinder inför träningsjakterna, och Hubertusjakten, även om det inte är stora eller många hinder som behövs. Önskvärt är att de som vill rida även hjälper till att bygga hinder. Naturligtvis är alla hjälpsamma människor välkomna! Information om hinderbyggandet finns på hemsidan. MEN självklart förstår styrelsen att alla inte kan alltid! En del bor långt borta och praktiska skäl lägger, kanske bygger, ”hinder i vägen”. Trots detta vill styrelsen betona att alla är välkomna att rida.

Vad det handlar om är att utan hjälp blir trycket på en ganska liten grupp medlemmar stort, hjälp behövs. För framtiden kanske en särskilt jaktsektion skall formeras, fundera på om det kan vara något att hjälpa till med. Vi får se!

I närtid är utflyttningen ur Ardennerstallet en mycket stor fråga som kräver engagemang och hjälp från klubbens medlemmar. Flytten kommer att gå till en annan lokal i närområdet. Per Bergström är ”flyttledare” och kommer att informera om tider, samlingsplats m.m. Här behövs det att många hjälper till. Det finns uppgifter för alla!

Föreningen blir vad medlemmarna gör den till. Allmänt så har föreningen ganska mycket aktivitet och det finns en risk att den ganska lilla grupp som nu gör väldigt mycket helt enkelt tröttnar. Det finns plats för alla och allt är lättare om det finns många händer som delar på arbetet.

Svenska Ridsportförbundet kommer att ha stämma i Karlstad 23 – 24 maj nästa år. Alla såväl föreningar som enskilda kan lämna in motioner till stämman. Motioner, både enskildas och föreningars, skall lämnas till medlemmens förening som skall yttra sig över motionen. Senaste dag att lämna in motioner till förbundet är 2014-11-17, d.v.s. i god tid!

För att Öveds Jakt och Fältrittklubb skall hinna yttra sig måste motioner vara inlämnade till föreningen senast 2014-11-09.

Även Skånes Ridsportförbund har stämma 2014, närmare bestämt 28 februari.

Mera information om båda stämmorna kommer på föreningens hemsida!

Vid Pennan Christer Lindow