Prova på distansritt

Välkomna till Anklams Distansryttarsällskaps prova-på-ritt!

Vi anordnar tillsammans med Öveds Jakt och Fältrittklubb en träningsritt Lördagen den 22/4 i de vackra omgivningarna vid Övedskloster. Vägarna är till grusväg, asfalt, skogsväg, banvall och sand. Ritten riktar sig till dig som vill prova på att rida distansritt eller för dig som vill vässa formen inför vårens kommande distanstävlingar. För att delta i ritten ska din häst vara vaccinerad, men det finns inget krav på klubbtillhörighet, grönt kort eller licens. Hästen får vara oskodd. Det är däremot inte tillåtet att rida med sporrar eller spö.

Samtliga hästar besiktigas och pulsen kontrolleras av erfarna distansryttare före och efter ritten enligt samma rutiner som sker i en riktig tävling i en ”veterinärgrind”. I klass 1 som är uppdelad i två delsträckor kommer en “veterinärgrind” efter första delsträckan, därefter en obligatorisk paus på 30 min innan nästa delsträcka påbörjas.

Sista anmälningsdag är 20/4, efteranmälan tas emot i mån av plats.

Anmälningsavgiften betalas på plats, kontant eller med Swish. Anmäler dig gör du via TDB eller email till ulrika.lonnqvist@gmail.com uppge vilken klass du vill rida, ditt namn, tel nr, hästens namn, ålder och kön.

• Klass 1, ca 30 km: ridtid min 2,30 tim -  max 4,20 tim. 1 ”veteterinärgrind” med 30 min. obligatorisk paus, öppen för 4-årig och äldre häst/ponny. Anmälningsavgift 300kr
  • Klass 2, ca 15 km: ridtid min 1,15 tim -  max 2,10 tim, öppen för 4-årig och äldre häst/ponny. Anmälningsavgift 250kr
  • Klass 3, ca 10 km:  ridtid min 50 min - max 1,15 tim, öppen för 4-årig och äldre häst/ponny. Anmälningsavgift 200kr

Efter ritten får alla godkända ekipage rosett och diplom.

Ta gärna med vatten och lite hö till din häst att äta på. Efter ritten grillar vi tillsammans, vi bjuder på korv och dricka!

Vi hoppas på en trevlig dag och gemytlig samvaro tillsammans med dig och din häst!

Lite mer specificerad information kommer i form av ryttarmeddelande ca en vecka innan träningsritten.

Ställ gärna frågor till oss före ritten på vår Facebooksida om det är något du vill ha mera information om eller undrar över.

Nytt för i år! För de som önskar finns det möjlighet att få en erfaren distansryttare som mentor under ritten. Mentorn kan svara på allehanda frågor om träningsupplägg, tempobedömning och regler rörande disciplinen. Ange på din anmälan om du önskar en mentor.

Varmt Välkomna!