Varför inte satsa på en karriär inom hästsport?

Varför inte satsa på en ”karriär” inom hästsport – utan att behöva sitta till häst?

En vädjan till alla medlemmar i Öveds Jakt & Fältrittklubb från Eva Ramel, styrelseledamot. Publicerad 2019-07-24.

Det finns massor av intressanta karriärvägar i hästsporten även om man inte rider/kör/tävlar själv.  När jag 2003 blev kontaktad för att bygga upp en ny Fälttävlans-tävlings-plats på Övedskloster visste jag inte mycket. Jag var en glad amatör med några ridhästar som fick tävla ibland med en ung och hungrig ryttare (INTE jag!) Framför allt i fälttävlan på 80-talet. Själv deltog jag bara i olika hoppkurser inom Färs Härads Ryttarförening och tränade ganska flitigt men red också årligen jakterna på Övedskloster sedan slutet på 70-talet. Men tävla… nej, se det fick andra göra!

När Övedsklosters Internationella Fälttävlan byggdes upp och jag blev tävlingsledare fick jag MASSOR av hjälp. Alla dessa fantastiska människor som fixar och donar med ett brinnande intresse för HÄSTSPORT. Många volontärer, men också många som hade officiella befogenheter och licenser för olika positioner i tävlingen. De flesta hade väl ridit, men faktiskt hade vi en banbyggare som inte gjort det, men som var en fena på att bygga. Han byggde t ex internationellt på Ribban och var enormt kunnig.  Att snickra ihop fälttävlanshinder kräver ingen formell licens men att designa banorna kräver däremot licens och gedigen utbildning i många år. Designern som skapar terrängbanan är nästan alltid en fd fälttävlansryttare. Vi hade t ex en engelsk bandesigner som skapade vår bana till det lantliga EM-et 2007, som bl a hade ridit i OS för England! Hans fantastiska känsla för bansträckning och hinderdesign var grundad på massor av år med fälttävlan.

Men… om man nu har tummen mitt i handen och/eller det inte är fälttävlan och banbyggeri som man brinner för mest, så finns det ju så mycket annat! Själv blev jag licentierad FEI steward så småningom. (FEI = Fédération Equistre Internationale, dvs den internationella hästorganisationen med säte i Schweiz).  Jag gick faktiskt en grundläggande banbyggarkurs (nyttig kunskap men inte nödvändig för stewardjobbet), men sen blev det istället tävlingshästens väl och ve, som intresserade mig mer.  Utbildningen till FEI steward sker i olika etapper, och man kan bli inbjuden att jobba på tävlingar både i Sverige och utomlands. Det var både kul och spännande att medverka i teamet på stora tävlingar.

En steward är en slags kontrollant och ordningochreda - person på internationella tävlingar som bl a ska se till att hästen (och ryttaren) följer de regler och förskrifter som FEI har tagit fram.  När jag en gång var på väg till Malmös Horse Show ringde min syster som var tandläkare i USA. Jag berättade att jag skulle vara i ”bettkontrollen” varpå hon blev alldeles tyst i luren. Inte kan väl du sånt, sa hon. Jag försökte förklara att jo, jag hade koll på alla möjlig och omöjliga bett, för att kontrollera så att ryttarna inte red med regelvidriga don.  Då brast hon ut i gapskratt: Jaha… såna bett…!

Förutom att bygga banor av olika slag behövs ju också olika slags domare. Att utbilda sig till hoppdomare eller domare i dressyr är precis som byggare och steward något som tar tid och kräver mycket kurser. Ofta ska man dessutom ha tävlat själv på ganska hög nivå, innan man kan börja utbilda sig till domare, men som med alla sådana här karriärvägar inom hästsport så tar det många år och börjar ofta med mycket ”gå bredvid”. Så åter till min vädjan: Varför inte fundera långsiktigt? Är du intresserad av någon viss aspekt inom sporten? Fråga runt. Hur kommer man igång? Ta kontakt med klubben, eller sök på Svenska Ridsportförbundets eller FEI:s hemsidor. Det kan bli din chans att förkovra dig i hästsporten på ett kul och utvecklande sätt!