Mål och Vision

Vision för Öveds Jakt & Fältrittklubb

Föreningens vision

• Vara en attraktiv förening för alla hästintresserade, oavsett om man är aktiv inom hästsporten eller är intresserad av att stödja verksamheten på annat sätt.
  • Vara en, för ridsporten, hästverksamhet i alla former och samhället, framförallt Sjöbo kommun och det lokala näringslivet, intressant partner vid olika sorters arrangemang och marknadsföring.
  • Ungdomsverksamheten skall vara en prioriterad del av föreningens verksamhet.

Mål på kort sikt (2019)

• Lagen i hoppning och dressyr för ponny är etablerade i
  • Föreningen kan delta med lag i Lag-SM i Fälttävlan.
  • Organiserad träning för alla i hoppning.
  • Föreningen har lag i seniorcupen i hoppning och dressyr
  • Organiserad dressyrträning finns i utbudet.
  • Nybörjarträning för ponny-ekipage fortsätter.
  • Arrangerar träningstävlingar i både hoppning, dressyr och terrängritt. (P&J, P&R, P&C).
  • Arrangerar fälttävlan med klasser P 70, 80, 90, 1* och häst 90, 100.
  • Utvecklar organiserad uteridning i grupp och jaktridning.
  • Klubbmästerskap i dressyr, hoppning och fälttävlan genomförs.
  • Föreningen har cirka 250 – 300 medlemmar.
  • Islandshäst-gruppen utvecklar sin verksamhet.
  • ”Samarbetet med Anklams Distansryttare fortsätter och utvecklas”.
  • Avsuttna aktiviteter” fortsätter utvecklas.

Mål på medellång sikt 5 år (2020-24)

• Utbudet av aktiviteter är stort. Träning och tävling en del. Aktiviteter för de som vill rida men inte tävla utvecklas. Teori och andra ”avsuttna aktiviteter utvecklas.
  • Aktiviteter för ”avsuttna” fortsätter utvecklas.
  • Föreningen startar under perioden tävlingar i hoppning och dressyr.
  • Föreningen arrangerar fälttävlan enligt tidigare med tillägget att enstjärnig fälttävlan för ponny och häst etableras på tävlingsprogrammet.
  • Under perioden tillför föreningen *- klass i fälttävlan även för häst.
  • Etablerar i samarbete med övriga ridklubbar i kommunen bl.a. genom Sjöbo Mästerskapen inom olika tävlingsgrenar.
  • Föreningen har cirka 300 medlemmar.
  • Föreningen får tillgång till en anläggning med bättre infrastruktur, ridhus/klubbhus.
  • Föreningen har någon form av samarbete med en ridskola. Antingen genom drift i egen regi eller på andra sätt så att även de som inte har egen häst kan ”rida i föreningen” och deltaga i föreningens aktiviteter.

Lång sikt 10 år (2025-30)

• Föreningen har cirka 300 medlemmar.
  • Föreningen har en omfattande, både upp- och ”avsutten” verksamhet i form av utbildning, studiebesök, tävlingar och annat.
  • Föreningen är en välkänd och etablerad tävlingsarrangör dit ryttare från Skandinavien, norra Tyskland och Polen åker för att delta i högkvalitativa tävlingar.
  • Föreningen strävar mot att arrangera **-fälttävlan för häst, och kanske även ponny.
  • Föreningen genomför årligen en hästsportvecka i samarbete med andra ridklubbar, Sjöbo kommun och det lokala näringslivet. Arrangemanget intresserar hela Skandinavien, norra Tyskland och Polen.
  • Föreningen har sedan tidigare tillgång till en egen anläggning i form av ridhus med föreningslokaler. Under perioden utvecklas denna bl.a. med tävlingsbanor och ”stallar för gäster/tävlande”.
  • Ridskolan med koppling till föreningen är en naturlig del av föreningen. Oavsett ägare och driftsform.